10.11.2010

Spinningtunnin tuskaa


Eilen spinningtunnilla mietin mitä peruspolkijat hakevat ja mitä he saavat näiltä tunneilta? 

Ensimmäinen tunti oli Start, jota seurasi Basic1-tason tunti. Mielestäni molemmilla tunneilla sykkeiden pitäisi pysyä järkevillä tasoilla eikä tavoitella maksimisykkeitä tai maksimimaallisia tehoja. 

Poljin molemmat tunnit ja himmailin starttitunnin, jotta sykkeet pysyivät alle aerobisen kynnyksen. Siis kyse oli starttitunnista, jolla piti tarkkailla liian korkeita sykkeitä.  Starttitunnilla olisi luonnollista esitellä eri tekniikat, opetella niitä ja polkea rauhallisesti.

Itse asiassa näiden kahden tunnin välillä ainoa ero on tuntien pituudessa. Ensimmäinen kestää 30 min ja seuraava 45 min. Mun maksimisyke toiselle tunnilla oli 183 (maksimisykkeeni on  10 pykälää korkeampi). Edelleen olen sitä mieltä, että tunti on intervalli eikä basic1-tason tunti. Polkutekniikoita vetäjällä on kaksi; istuen tai ylhäällä. That’s it! 

Myönnän, ettei mulla ole rytmitajua. Puutteestani huolimatta en tajua miten tahmeaa ylämäkeä voi polkea hänen valitseman musiikin tahtiin. No ainakin tunnin jälkeen kaksi oli hiestä märkä, vetäjä ja minä. Vakkari pyörä on suoraan vetäjän katseen alla. 

Kenties minä olen väärällä tunnilla tai salilla. Tulen tunnille treenaamaan, en seurustelemaan.  Kuinka kaipaankaan sitäkin vetäjää, joka muisti jokaisen tunnin alussa mainita, ettei täällä ole ompeluseuran kokoontumista.  Mielelläni seurustelen ennen ja jälkeen tunnin tai tunnin aikana heitän kommentin tai kaksi tutulle vetäjälle, mutta muuten keskityn siihen mitä olen tullut sinne tekemään.

Pyörittämisen jälkeen siirryin kinesis-salin puolelle vahvistamaan uinnissa tarvittavia lihaksia. Lihaskuntotreeni maistui, niin jatkoin salitreeniä pidempää jättäen uimisen väliin. Hyviä liikkeitä, joiden tulisi vaikuttaa vauhdin lisäämiseen uinnissa. Moni liike keskittyi yläkroppaan ja vatsanseudun lihaksiin. Edelleen pallon päällä, toinen jalka lattiassa, toinen ylhäällä ja siitä sivuttainen vatsarutistus –liike tuntuu NIIN hankalalta. Lisäksi koetan vahvistaa niska-hartiaseutuja välttääkseni niskan jumittumisen pitkillä juoksulenkeillä. Toivottavasti sama treeni vaikuttaa myös pyöräilyssä kipeytyvään niskaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki voivat lähettää kommentin, mutta ne näkyvät vasta minun tarkistuksen jälkeen.

Kommenttien valvonnan avulla näen kaikki tulleet kommentit eikä kommentti jää huomaamatta :)